Renato Bialetti overleden

Op 11 februari 2016 overleed Renato Bialetti, een man met een snor maar ook de initiator van l’omino coi baffi (letterlijk: het mannetje met de snor), op de eerbiedwaardige leeftijd van 93 jaar. Hij was de zoon van Alfonso Bialetti, de man die in 1933 de Moka Express op de markt bracht.

Hoewel het koffiepotje vanaf het begin af aan goed verkoopt, neemt het succes in de jaren vijftig pas echt een enorme vlucht.

Na de Tweede Wereldoorlog neemt Renato Bialetti het bedrijf van zijn vader over en brengt het assortiment terug tot één enkel product: de Moka Express. In de jaren vijftig lanceert hij een enorme marketingcampagne waarbij de nadruk komt te liggen op de mokkapot als design-object. Reclame blijkt een belangrijke strategie om de strijd met concurrerende imitaties aan te gaan. Er wordt reclame gemaakt in kranten, tijdschriften, op de radio en op televisie.

Karikatuur

Om zich te onderscheiden van de concurrentie wordt vanaf 1953 een mascotte ingezet: een besnord mannetje in driedelig pak dat zijn vinger opsteekt om een espresso te bestellen. Dit is de omino coi baffi, een karikatuur van Renato’s vader Alfonso, getekend door cartoonist Paolo Campani (1923 – 1991). Omdat ook Renato altijd een flinke snor heeft gedragen is het niet vreemd dat vaak wordt gedacht dat hij zelf model heeft gestaan.

De mascotte wordt het handelsmerk van het bedrijf en staat tot op heden op nagenoeg ieder Bialetti-product afgebeeld. In ieder geval op elke mokkapot die het bedrijf produceert.

Carosello

Twintig jaar lang, tussen 1957 en 1977, werd op de Italiaanse televisie na het avondjournaal Carosello (‘carroussel’) vertoond.  Dat was een tien minuten durend advertentieprogramma met filmpjes dat zo populair was dat miljoenen Italiaanse kinderen de inmiddels gevleugelde uitspraak ‘dopo Carosello, tutti a nanna’ ingeprent kregen (‘na Carosello, allemaal naar bed’). Eén van de hoofdfiguren in de filmpjes was (naast o.a. het zwarte kuiken Calimero) de besnorde kleine man die vaak aan het woord was. Zijn mond vormde daarbij de letters van de woorden die hij uitsprak.

Het figuurtje was in die jaren niet alleen te zien in commercials en advertenties, maar er werden zelf action figures van gefabriceerd (weet niet of ze de poppetjes ook zo noemden). Alles was onderdeel van Renato’s uitgekiende en breed uitgerolde reclamecampagne, waardoor de Bialetti mokkapot uiteindelijk een iconische status verwierf.

Moka Express urn

Op de uitvaart van Renato Bialetti speelde de mokkapot ook nog een bijzondere rol: hij wilde dat zijn as na de crematie in het beroemde achthoekige espressopotje werd gedaan. Op de website van La Stampa zijn foto’s en een video te zien van de urn in de vorm van een groot formaat Moka Express. Deze werd na de kerkelijke ceremonie uiteindelijk bijgezet in het familiegraf in Omegna, naast zijn eerder overleden vrouw Elia.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *